tirsdag 30. september 2008

Eplekake

Men god hjelp,har det i dag blitt bakt eplekake. Dette er en helt ny oppskrift,men det er den absolutte beste eplekake jeg har smakt noen gang!!:
100 g smør
4 egg
3 dl sukker
6 dl mel
3 ts bakepulver
2 dl matfløte eller melk
5 store gode epler
1 dl sukker
1 1/2 ss kanel
1/2 ts malt nellik eller allehånde
4 dl vaniljekrem
40 g kaldt smør
perlesukker
Slik gjør du:
Smelt 100 g smør og avkjøl det noe. Visp sukker og egg til eggedosis. Bland sammen siktet mel og bakepulver. Rør inn smeltet smør og matfløte.
Hell røren over i en kakeform ( ca 27 cm) eller i en liten langpanne kledd med bakepapir. Fordel vaniljekremen over røren. Skrell eplene og skjær dem i båter. Bland eplebåter med sukker, kanel og nellik.
Legg eplene tett i tett på vaniljekremen. Bruk en ostehøvel og skjær smøret i tynne skiver som legges på toppen. Dryss over perlesukker om du vil. Stek kaken ved 175 grader i ca. 45 minutter.
Nydelig!!

Ellers så er kroppen fullstendg i ubalanse...Fikk ett råd av revmatolgen..det skal prøves i kveld.
Varm sand,(varmes i microen) sette føttene ned i ,å sitte der til sanden begynner å bli kald.Kan evt.varmes igjen. Jeg har noen krukker med sand fra div strender i utlandet,så det skal prøves.
Kansje det hjelper på hendene også....

Hagerelatert....sendte yngste datter ut i hagen,så hun fikk plukke inn det som fantes av blomster.Det ble en svær bukett!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håper rådet fra revmatologen virker, og at du snart er fit for fight igjen. Det tærer på humøret når kroppen hangler.
Jeg var så frekk at jeg printa ut eplekakeoppskrifta, den må jeg bare prøve.

God bedring Torill!

solfrid sa...

Jeg og, har kopiert eplekaken.
Tvi-tvi med sand, revmatisme er vondt!

Unknown sa...

Den eplekaken ligner en jeg pleide å gjøre suksess med, den ble kalt amerikanske eplekake...
Lykke til i kampen mot revmatismen! Vi skal slå den vekk, det skal vi. :-)

Vivishagerom sa...

Den eplekaka hørte deilig ut. Tror dette er den førte høsten på lenge at jeg ikke har bakt eplekake.
Ikke for sent enda det.

elle-melle sa...

Nå har jeg bakt eplekaka di. Den var utrolig god! Den beste eplekaka jeg har smakt. Den kommer jeg garantert til å bake mange ganger.